september 2020: hoe is het nu met…?

Nee geen nieuw tv programma. Het gaat nog steeds over autobussen, oude autobussen en met de ouderdom komen de ……………….gebreken ja.

 

Van Hool-Fiat S315.

Er was een afspraak gemaakt voor een (RDW) keuring maar door een probleem in de brandstoftoevoer kon het keuringsstation niet (meer) op tijd worden bereikt. Er zal een nieuwe afspraak worden gemaakt.

Bij deze een korte terugblik om u een indruk te geven van wat er allemaal is gedaan om de wagen weer in goede conditie te krijgen.

Toen de wagen, inmiddels al wat jaren geleden, werd aangeschaft leek het erop dat vorige eigenaren erg belust waren op botswagentjes. Op talrijke plaatsen was de lak beschadigd en diverse plekken toonden de sporen van onzachtzinnige,  ongewenste aanraking met andere voorwerpen.

Kleine lakschades werden verholpen en grotere plekken aangepakt. Met name de bumperhoeken waren flink beschadigd. Scheuren in het polyester werden gedicht en de bumperdelen gespoten.

                                voor                                                                      na                                                                                         (foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

Een aantal grote roestschaden werd verholpen.

accubak nieuw           roest                           instapbak in wording     in de zwarte lak         

kraak en roestvrij!

(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

Om het voorbint te kunnen vervangen werd zelfs een deel van het polyester voorfront verwijderd….

nieuw voorbint  (foto SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

U hebt elders op deze site al kunnen lezen dat deze wagen eerder in juni 2017 werd goedgekeurd. U hebt ook kunnen lezen dat er daarna een tegenvaller was: de oliedruk van de motor was dermate laag dat besloten werd de motorlagers te inspecteren en zo nodig te vervangen. Aldus geschiedde. Daarna sloeg het noodlot toe; op een proefrit (januari 2019) sloeg de motor op hol en vernielde een losgekomen zuigerstang het motorblok.  Er moest een ander motorblok c.q. motor komen en deze werd gevonden op een sloperij. Daar konden wij de motor lopend zien en horen en gezien de reputatie van het betreffend bedrijf durfden wij de aankoop aan.

In de afgelopen periode werden diverse delen van de “oude” motor overgebouwd op de “nieuwe” motor en werd deze teruggebouwd in de wagen.

work in progress…………..(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

 

motor gaat er (weer) in…..(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

Nu de motor toch uitgebouwd was werd de koppeling vernieuwd.

  

nieuwe koppelingsplaat, vliegwiel gevlakt, drukgroep gereviseerd (foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

Daarna werd in de afgelopen weken het verfwerk aan de voorzijde weer ter hand genomen. De middenbumper, tevens klep die het reservewiel verbergt, is bezaaid met allerhande kleine beschadigingen. Het was teveel werk om alles te herstellen. Alleen de ergste plekken zijn aangepakt. Er zullen dus deze keer geen pianosonates klinken….Middenbumper en hoekbumpers zijn nu in één keer gespoten om gelijke kleur te verkrijgen en het resultaat valt toch niet tegen.

         voor……..                    in bewerking….                      na                       verplichte tekst                                                             (foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

Tevens werd het zijluik bij de radiateur van kleur voorzien.  Al eerder werd een plaat wegens roest en beschadiging vernieuwd.

frame geverfd                 nieuwe plaat                   ingelast                        in de grondverf

 

      in de lak

(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

Er werd een origineel contactslot geplaatst dat nu naar behoren werkt  en we zijn er  ook in geslaagd om het “vreemde” reageren van de motor op het gaspedaal te verhelpen (zie vorig bericht). Het lag niet aan de inspuitpomp. Het stangenstelsel is opnieuw gesteld en daarna reageerde de motor zoals bedoeld: bij gas loslaten valt de motor snel en soepel terug naar stationaire loop!

De achteruitrijlampen hebben wij inmiddels tot branden kunnen bewegen, al weten we zelf niet precies hoe….Op een gegeven moment, na veel proberen en een stuk of wat doorgebrande zekeringen, brandden  ze op één van de twee op de versnellingsbak aanwezige schakelaars….Waar de andere schakelaar dan voor dient dat is ook voor ons de vraag. Op die schakelaar hebben we de bedrading ook aangesloten, maar waarheen, waarvoor (aldus een bekend lied)?

 

Van Hool-Fiat 625

Ook aan de Van-Hool Fiats 625 is verder gewerkt.

Gepoogd is om van de donorwagen de hemelbekleding te verwijderen. Gepoogd, want behalve dat die bekleding her en der is vastgelijmd blijkt deze ook omgevouwen om de raamsponningen te zijn en moeten de ramen eruit (!) om de bekleding te kunnen verwijderen…..Geen idee waarom de bekleding van het dak “hemelbekleding” heet want aan deze versie in de 625 is echt helemaal niets hemels….

Er is verder gegaan met het verwijderen van plaatwerk wat geen sinecure blijkt te zijn. Platen zijn met een dikke laag steenhard plamuur of iets dergelijks met elkaar verbonden. Zelfs de beitel bleek niet voldoende om die laag te verwijderen en dus kwam de haakse slijper er aan te pas….

achterbumper gedemonteerd, lijsten gedemonteerd, kleine onderdelen opgeborgen in kistje. (foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

In het verleden werd van beide wagens het camperinterieur verwijderd.

(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

 

International

Aan de International  zijn deze keer werkzaamheden verricht. Op diverse plaatsen zijn stukken kokerbalken ingelast om het raamwerk waarop de carrosserie is bevestigd weer aan elkaar te verbinden.

De foto’s tonen werk over een langere periode.

 

het chassis ontroest, waar nodig gerepareerd en in de menie gezet..(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

In het verleden werden motor, achteras, vloer, interieur en een groot deel van de carrosserie gedemonteerd om werk aan het frame en chassis mogelijk te maken.

 

   

motor op pallet            achteras verwijderd  (foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

 

Wij hopen en  verwachten dat de Van-Hool Fiat s315 op korte termijn alsnog gekeurd (en goed gekeurd) zal kunnen worden. Hoewel de wagen dan wat ons betreft nog steeds niet “af” is, er zijn wensen ten aanzien van exterieur en interieur, is het toch vooral de bedoeling om met de wagen te rijden, De aandacht die de afgelopen periode grotendeels bij deze wagen heeft gelegen kan dan worden verschoven naar de beide Van-Hool Fiat’s 625 en de International L 160. Het ligt in de lijn der verwachting dat u dan ook uitgebreidere berichten met betrekking tot het werk aan die wagens op deze site zult kunnen lezen en ook zien. Foto’s zeggen meer dan tekst en wij zullen trachten om de werkzaamheden aanschouwelijk te maken.