Oktober 2024: drie keer

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Eén stap vooruit en twee de andere kant op… Maar drie keer is scheepsrecht.

Voor alle foto’s geldt: foto SHBVN– klik op een foto voor een vergroting)

 

Van Hool-Fiat S 315

Het zit niet mee met het rijvaardig krijgen van de Hoefnagels. Waterlekkage en remproblemen zijn nog steeds niet (helemaal) opgelost. Eén van de hoofdremcilinders bleef maar lekken en ging, voor de derde keer (!), terug naar de reparateur. De bij revisie nieuw geplaatste veer is bij het ontluchten te ver ingedrukt. Er is een nieuwe veer geplaatst met aanslag om te voorkomen dat de veer (weer) te ver kan worden ingedrukt. Een half uur testen op hoge druk bij de reparateur leverde geen lekkage op. Drie keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen. Inmiddels is de hoofdremcilinder weer gemonteerd en deze keer is het ontluchten van deze cilinder en de remcilinders op de achterwielen succesvol verlopen! Ook het remcircuit voor is succesvol gegaan, doch de wielremcilinders rechts voor lekken… Inmiddels zijn deze gedemonteerd. Wordt dus (weer) vervolgd….

    

Oude                               en nieuwe veer                   en testbank

 

  

              (1)                                  (2)                                 (3)

(1) remtrommel en -schoenen gedemonteerd, bovenste remcilinder zichtbaar, (2) bovenste cilinder verwijderd en (3) de onderste ook

 

Van Hool-Fiat 625

De motor van het paarse exemplaar is van het chassis getakeld en bevestigd in een (onlangs aangeschafte) motorbok. Begonnen is met het schoonmaken van de motor en het vervangen van motorsteunen.

   

De motor in de motortakel en vervolgens in de motorbok

 

  

                   Schoonmaakwerk                          nieuwe motorsteun    oude en nieuwe rubbers