November 2022: lucht
Wij kunnen niet zonder lucht (want daar zit de o zo noodzakelijke zuurstof in). Een pneumatisch (bekrachtigd) remsysteem kan ook niet zonder lucht, maar een hydraulisch systeem moet zonder lucht en dat laatste blijkt bepaald geen luchtig klusje te zijn…
Slechts een paar foto’s deze keer, het meeste werk is onder de S315.
(Voor alle foto’s geldt: foto SHBVN– klik op een foto voor een vergroting).
Van Hool-Fiat S 315
We hebben getracht het remsysteem te ontluchten met een vacuümset. Er stroomt wel (wat) remvloeistof door de leidingen maar er komt constant lucht mee… Ook het ontluchten van de hoofdremcilinder (leiding vanaf potje naar cilinder hooguit 1,5 meter) lukt niet: wel wat vloeistof maar vooral veel lucht. Doen we iets verkeerd??
Ook op de “ouderwetse” manier -rempedaal tig keer intrappen- lukte het niet al leek er toch wat vloeistof te komen. Ontluchten van de hoofdremcilinder lukte echter ook niet. De toevoerleiding werd losgehaald en die lekte dan vloeistof. Ergo, de hoofdremcilinder krijgt wel vloeistof maar pompt het niet verder ?? De cilinder wordt bediend door een pen in een pneumatische bekrachtiger. Is die kapot of is de hoofdremcilinder gaar??
Uiteindelijk hebben we besloten de hoofdremcilinders en pneumatische bekrachtigers maar te demonteren en (voor eventuele revisie) naar een specialist te sturen. Dat demonteren heeft wel wat voeten in de aarde want de (bouten van de) hoofdremcilinders zijn niet echt goed bereikbaar…
Het vacuüm ontluchtingssetje. De zwarte slang komt van de compressor. Door de handel in te drukken stroomt perslucht van de compressor door de tuit en zuigt zo het kannetje vacuüm; door het vacuüm wordt vloeistof aangezogen door de doorzichtige slang die over de ontluchtingsnippel is aangebracht. In ons geval kwam er wel remvloeistof doorheen maar ook steeds nog wat lucht…
Van Hool-Fiat 625
Van het paarse exemplaar zijn de koplampen gedemonteerd. Te zijner tijd is het de bedoeling de nog op het chassis aanwezige bestuurderscabine van dat chassis af te tillen…
Koplampunit van de (paarse) 625. onder het rubber zitten kleine schroefjes waarmee de complete unit aan de carrosserie is bevestigd.
International L 160
De achteras is nu afgemonteerd: de gaten in de onderste platen zijn uitgeboord zodat deze over de U-bouten vallen en de moeren konden worden aangebracht. De achteras is nu verenigd met de wagen, nu de wielen nog.
De onderste montageplaat nu gemonteerd.