Juni 2024: kaal
Nee, we hebben geen last van haaruitval. Het chassis van de paarse 625, dat wordt steeds kaler.
( Voor alle foto’s geldt: foto SHBVN– klik op een foto voor een vergroting)
Van Hool-Fiat 625 (paars)
Na het verwijderen van de cabine is nu ook de motor van het chassis getakeld. Daarvoor moesten er een stuk of wat bouten los. Sommigen gingen los, anderen braken af en wat doe je dan? Nou, één van de methoden is het lassen van een moer op de afgebroken bout en deze vervolgens (voorzichtig!) losdraaien
Moer opgelast en los
Nadat dat klusje was geklaard kon de recent aangeschafte motortakel zijn werk doen .
De motor in de takel
Een paar zaken hebben we van de motor gedemonteerd zoals startmotor, versnellingsbak en vliegwiel. Daarna is er een begin gemaakt met de grote schoonmaak.
Motor en bak gescheiden, wat motordelen gedemonteerd
Er is flink wat vet en zand etc. verzameld in het chassis van de 625 .
“Vroeger” (toen de bus nog vrachtwagen was) kon aan de onderzijde van het chassis een dwarsbalk gedemonteerd worden waar vervolgens dan de motor er aan de onderzijde onderuit kon. Wel “even” eerst de vooras verwijderen…
Dwarsbalk, met bouten bevestigd
Eerst is de stabilisatorstang vóór gedemonteerd en daarna was de vooras aan de beurt . Die moest gedemonteerd omdat schetsplaten (verstevigingsstukken) van de vooras-ophanging ernstig weggeroest zijn.
stabilisatorstang vooras schetsplaat mal voor nieuwe plaat
Van karton maken we een mal voor de nieuwe schetsplaat, deze leggen we op een plaat ijzer, tekenen we daarop af en zagen deze uit
Ook op andere plaatsen blijkt de roest te hebben toegeslagen zodat de dikte van het materiaal varieert van 15-10 mm…
Diverse lagen metaal, dus wat is origineel en wat is reparatie?
De veerhand (daar zit het bladverenpakket normaliter aan vast) rechtsvoor werd eveneens gedemonteerd, door het doorboren van de popnagels waarmee deze vast zat, met een steeds iets bredere boor zonder de pasgaten te beschadigen.
(1) (2) (3) (4)
(1) gedemonteerde linker veerhand, ligt hier los bovenop chassis, (2) rechterveerhand nog op zijn plek,(3) het uiteinde van de bladveer (oog) (4) zit met een pen die dwars door de veerhand en oog van de veer loopt vast aan de veerhand, die op zijn beurt vast zit aan het chassis
Alvorens de remleidingen te demonteren werden deze gemerkt door middel van gekleurde tie wraps; zo weten we wat er aan wat heeft vastgezeten (maar natuurlijk hebben we de foto nog)
Kleurcodering