December 2024: veerpen
De remmerij van de S 315 is even gelaten. Door naar de volgende soap. Even een achteras verwijderen blijkt nogal wat voeten in de aarde te hebben…
( Voor alle foto’s geldt: foto SHBVN– klik op een foto voor een vergroting)
Van Hool-Fiat 625
Teneinde verder te kunnen werken aan het chassis van het paarse exemplaar, in het bijzonder aan de onderzijde, was het voornemen om dat chassis op zijn kop te leggen. Daarvoor moest de achteras worden gedemonteerd. Dat ging best vlot totdat één van de veerpennen dermate vast zat dat deze op geen enkele wijze van zijn plek wilde. Deze veerpen verbindt het oog van de bladveer(opgerold deel van de bladveer aan het uiteinde) met gaten in de veerhand (die zit aan het chassis vast met klinknagels). Vervolgens is de achteras compleet met veerhand losgehaald. Daarna zijn nieuwe pogingen gedaan om de veerpen te verwijderen. Uiteindelijk is deze verwijderd door deze in stukken te zagen met een slijpschijf….. Met behulp van de motortakel is uiteindelijk het chassis op zijn kop gedraaid.
Het resultaat ziet u in onderstaande fotoreeks.
(1) (2) (3) (4)
(1) Achteras gedemonteerd, veerhand nog aan het verenpakket. (2)Veerpen doorgezaagd, (3)veerhand verwijderd. (4) oog van verenpakket zonder veerhand en veerpen
(1) (2) (3) (4)
(1) (2) Veerhand in de bankschroef om restanten van de veerpen uit de gaten te persen. (3) Veerhand zonder veerpen en restanten (4) de veerpen in stukken..
(1) (2) (3) (4)
(1) Hier zat de veerpen (2) in de zinkspray (3) achteras (4) chassis op zijn kop mbv de motortakel.
Nieuwjaarsgroet.
De medewerkers van de SHBVN wensen alle lezers prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar en een goede gezondheid toe.