Augustus 2024: mottenballen
De SHBVN beschikt over diverse voertuigen die moeten worden opgeknapt. Soms kunnen we aan een bepaald voertuig niet verder wegens ontbrekende onderdelen en dan is het handig dat een voertuig uit de spreekwoordelijke mottenballen kan worden gehaald. Dit is het geval met de International L 160.
( Voor alle foto’s geldt: foto SHBVN– klik op een foto voor een vergroting)
International L 160.
Aan dit voertuig is al veel gewerkt, veel ijzer vervangen maar we zijn er nog niet. Onderstaande fotoreeks toont het zoveelste punt (aan de rechterzijde ) waar binten bij elkaar komen. Daar is de roestduivel altijd aan het werk.
(1) (2) (3) (4)
(1) gat aan de onderzijde, (2) van dichtbij (3) stukje weggezaagd (4) aan de onderkant is een
tijdelijk bint met lasjes vastgezet om de structuur in het raamwerk te behouden
(5) (6) (7) (8)
(5) blik op de zijkant van het bint (6) aan de onderkant verroest bint weggehaald (7) gaatjes aan de zijkant (8) gaatjes dichtgelast
Aan de linkerzijde ter hoogte van de nooddeur is ook gewerkt.
(1) (2) (3) (4)
(1) gat in staander waar een nieuw liggend bint in moet, (2) gat dicht gelast (3) nieuw bint op zijn plaats
gehouden door middel van spanbanden (4) nieuw bint op zijn plek
Het eindresultaat,
Van Hool-Fiat 625 en S315.
Voor de 625 hebben we een lading onderdelen binnen gekregen , voor de S315 zijn we opzoek naar passende koelwaterslangen om nu eens en voor altijd de lekkages de baas te worden.
Verzameling onderdelen, keurig gelabeld
Van het 625 chassis werd na de motor ook het stuurhuis gedemonteerd. Voor de afgebroken bouten pasten we weer de moeroplassen truc toe.
(1) (2) (3) (4)
(1) stuurhuis gedemonteerd, (2) moer(en) oplassen (3) bouten verwijderd (4) de stompjes…