Augustus 2020: komt er nog wat van?

Van-Hool Fiat s315

Voor de 2de keer deden we het weer, de motor eruit en weer in, had het zin, die keerringen zijn  aparte dingen, die houden de olie tegen zodat we die niet op hoeven te vegen, dat is althans het plan dus komt er nog wat van?

Nou, nog even niet. Het nieuwe contactslot functioneert niet helemaal naar behoren. In een bepaalde stand is het heet geworden, zo heet dat een kunststoflabel is gesmolten…Inmiddels klappert er ergens een (wissel)relais. De contactstand is in te  schakelen en dan lijkt alles te functioneren, de verlichting is in te schakelen maar gaat alleen nog maar uit door de hoofdstroom met de hoofdstroomschakelaar helemaal uit te zetten. U begrijpt vast dat dat de bedoeling niet is.

We hebben de motor desalniettemin kunnen laten draaien en constateerden helaas een lichte olielekkage aan de poeliezijde. Of dat een keerring is of lekkage via de carterpanpakking is nog  niet duidelijk. In ieder geval is die kant van de motor via een luik in de zijkant van de bus te bereiken en hoeft de motor daarvoor niet te worden uitgebouwd.

Echter stak een oud probleem wederom de kop op. Wat kunnen die oude problemen toch hardnekkig zijn, het is net onkruid dat maar niet wil vergaan. Bij gasgeven en daarna gas los laten wil het toerental maar heel langzaam terugvallen, zoals wij  het al eens hadden meegemaakt met de stukgelopen motor. Wij hebben nu zelfs moeten constateren dat bij 1500 toeren per minuut de motor zelfs meer toeren gaat draaien tot zo’n 1800 per minuut.! Wij verdenken  de brandstof-inspuitpomp ondanks dat deze gereviseerd is…

Voor de techneuten onder ons: het gaat om een “ouderwetse” lijn inspuitpomp die in beginsel de maximale brandstof toevoert waarbij een regulator er voor zorgt dat het maximum toerental van de motor niet wordt overschreden en bij gas los de motor stationair draait. Wij vermoeden dat er een fout of slijtage in deze regulator zit. 

klapperend relais (foto SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)

 

Van-Hool Fiat 625

De donor 625 is verder gestript (wij hebben het netjes gehouden hoor). Sierlijsten zijn verwijderd en diverse zaken uit het interieur gedemonteerd. Met wat er onder zichtbaar werd zijn wij niet erg blij; er blijkt nogal wat “cosmetisch gerestaureerd “ te zijn (lees weggewerkt met centimeters plamuur).  De roestduivel (daar is hij weer) heeft zich naar hartenlust kunnen uitleven en dat zonder uitnodiging.

Creatief als we zijn is van restanten van het interieur van één van de 625’s een deksel van een pallet gemaakt (ook wij doen aan recycling) die ook als werkbank kan worden gebruikt.

                

lijstwerk                            roest….                             gedemonteerde lijst          “werkbank” 

(foto’s SHBVN-klik op de foto’s voor een vergroting)

International

Aan deze wagen zijn geen werkzaamheden verricht.