April 2021: op een zaterdag..

Het was op een zaterdag…

Nou is dat niet zo gek want het klussen gebeurt gewoonlijk op zaterdag…

 

Van Hool-Fiat S315.

Het was op een zaterdag…meerdere zelfs, dat ondanks diverse pogingen de motor van de S315 maar niet wilde starten c.q. blijven lopen. Pompen met het handpompje op de inspuitpomp leverde niets op; er werd geen brandstof aangevoerd. Een nieuw handpompje bracht ook geen resultaat. Enigszins gefrustreerd besloten we het maar even te laten en wat andere klussen te gaan doen.

Wat er aan vooraf ging was het plaatsen van een geheel nieuwe tank (de perikelen met de oude leest u in vorige berichten) en het door- c.q. schoonblazen van diverse brandstofleidingen. Die waren dus in eerste instantie niet alleen schoon maar ook leeg. Tips, gevonden op het www, eerst leidingen vullen en ook de filters vullen met brandstof, hielp ook al niet. Uiteindelijk bleek de oplossing “woest en langdurig” pompen…met het handpompje.

Enfin, het was dus op een zaterdag dat de S315 wederom tot leven kwam! De motor heeft korte tijd gelopen. Rest het verwijderen van gelekte diesel, het controleren van alle aansluitingen en (tzt) een proefrit.

Inmiddels is ook het laswerk aan de rechterzijde afgerond. De binnenbekleding is aangebracht evenals een rubberstrip en de binnenbekleding van de wielbak. Zo op het oog is er weinig te zien van al het werk dat is verricht maar de reportage in vorige berichten toont wel aan dat ook dit “klusje” de nodige inspanning heeft gevergd.

Van een stukje rubber (ex spatlap) werd een rubber ring gesneden voor de tankdop waarvan de rubberring letterlijk uit elkaar viel.

              

Tanksteunen gemonteerd, tank op zijn plek           nieuwe rubber ring snijden voor tankdop

(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting

 

   

Nieuw sluitsteuntje          bekleding               binnenbak bekleding

(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting

 

Van Hool-Fiat 625 (donor)

Aan de donorwagen werd een nieuw stuk bint ingelast. Er zal nog meer laswerk moeten worden gedaan want bij het verder demonteren van de carrosserie werd nog meer roestschade geconstateerd…

   

Roestschade………(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting) 

 

International.

De perikelen met de S315 boden de gelegenheid om verder te werken aan de International. Er zijn nieuwe stukken ingelast in o.a. de wielbak.

 

Nieuw stuk in wielbak  “gaar”  metaal   (foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)