Augustus 2021: ventilatie
In deze coronatijd is goed ventileren heel belangrijk. Dat is bij onze voertuigen dik in orde…De wind blaast er zo doorheen. Alleen de S315 beschikt nog over zijn carrosserie. Maar daar staat dan tegenover dat deze wagen “air regulated” is wat alles met de ventilatie te maken heeft ( en nee helemaal niets met de vering…).
Van Hool-Fiat S315
Na het cosmetisch werk aan voorzijde en rechter zijkant is nu begonnen aan de achterzijde, in het bijzonder de achterbumper. Evenals de voorbumper is deze van polyester en rechts op de hoek is deze deels ingescheurd. Reparatie vind plaats door het uitschuren van de scheur en vullen met glasvezelplamuur. Op diverse plekken is de verf gebarsten, de bumper wordt in zijn geheel helemaal opgeknapt.
De achterbumper onder handen, de eerste grondlaag is te dun, wordt vervolgd…
(foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)
Van Hool-Fiat 625 (paars).
De hemelbekleding is nu in zijn geheel verwijderd. Tussen de ramen en het dak werden “niet originele ventilatieopeningen” zichtbaar, aldus één onzer medewerkers….Zo langzamerhand rijst de vraag waar (of?) het dak nog vast zit aan de rest van de carrosserie….
De “niet originele ventilatie-openingen”…… (foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)
Ook werd het bagagerek op het dak gedemonteerd. Behalve met bouten bleek dat dit rek ook met kit te zijn bevestigd en moest hamer en beitel er aan te pas komen om het los te krijgen.
(foto SHBVN-klik op de foto voor een vergroting).
International L 160
Aan de International werd verder gelast aan de linker wielbak achter. Daar komen diverse binten en de wielbak samen en stukje bij beetje wordt één en ander vervangen. Bedacht dient te worden dat de stevigheid van het metalen raamwerk wel behouden dient te worden en grote stukken tegelijk uitzagen (en daarna vervangen uiteraard) niet aan de orde is omdat dan het verband tussen diverse delen weg is en vervorming van het gehele raamwerk een reëel risico is. Het gaat dus letterlijk stukje bij beetje hetgeen erg arbeidsintensief is. Ach, als het makkelijk was ….
Voor deze wagen is, gezien de hoeveelheid metaal die inmiddels vervangen is (en nog zal worden), zo langzamerhand de term “reconstructie” wel op zijn plaats.
Verder werden enkele delen van de ophanging van de achteras schoongemaakt en inde menie gezet.
Ditmaal werk aan de chassiszijde van de wielbak (foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)
Delen van de ophanging van de achteras (foto’s SHBVN-klik op de foto voor een vergroting)