Nieuws

Juli 2017: een onverwachte tegenvaller…

Na het positieve nieuws over de goedkeuring van FIAT nu helaas een wat negatiever bericht. Toen de bus na z’n goedkeuring weer de weg op mocht, hebben we diverse proefritten gemaakt om te kijken of alles nu naar wens werkte. Daarbij kwamen we er achter dat de oliedruk van de motor aan de lage kant bleef. Voor een goede smering van de motor moet er voldoende druk in het smeercircuit zijn, anders is er kans op beschadiging van de draaiende delen van de motor. We zijn nu op zoek naar de oorzaak van dit probleem. Daarbij maken we dankbaar gebruik van de kennis van een inmiddels gepensioneerde werknemer van Van Hool. Deze persoon weet uit hoofde van zijn functie bijzonder veel af van de bouwwijze en de werking van de door Van Hool destijds toegepaste FIAT-motoren. Mede op zijn advies is er nu het een en ander aan onderdelen gedemonteerd en stap voor stap hopen we zo tot een diagnose en daarna tot een oplossing te komen. Wat er precies moet gaan gebeuren is op dit moment dus nog niet duidelijk, maar wat wel zeker is, is dat dit het nodige geld gaat kosten. Een financiële tegenvaller waar we niet op gerekend hadden …. Daarom het verzoek aan u als lezer: als u ons zou willen helpen door donateur te worden of een eenmalige gift te geven, dan zou dat geweldig zijn! Kijk hier hoe u ons kunt steunen. Bij voorbaat heel hartelijk dank!

 

Juni 2017: de FIAT is weer goedgekeurd !

Onze FIAT mag weer de weg op! Na zo’n tweeënhalf jaar waarin hard is gewerkt om de bus weer “keuring klaar” te maken, zijn de inspanningen beloond. In mei j.l. vond bij de RDW in Nieuwegein de APK-keuring plaats. Die was niet meteen succesvol, want er waren wat zaken die nog niet helemaal in orde waren. Sommige dingen konden we zelf doen, maar andere niet. Met name voor het oplossen van het te grote remverschil tussen linker- en rechter voorwiel hadden we externe hulp nodig. Een bedrijfswagengarage uit de regio, met monteurs die nog gevoel hebben voor het “oude spul”, heeft ons daarbij op geweldige wijze geholpen. Zodoende kon de bus begin juni opnieuw naar Nieuwegein, voor een zgn. “controlekeuring” door de RDW. Daarbij kijkt men specifiek of de eerder aangegeven punten van afkeur zijn opgelost. Met een compliment van de RDW-keurmeester kwam de FIAT nu met glans door de keuring! Er zijn nog enkele puntjes die we eerst willen regelen, maar daarna kan de bus dus eindelijk weer eens de weg op. Toch wel de kroon op de vele (en van buiten meestal niet zichtbare!) werkzaamheden van afgelopen jaren …

 

Maart 2017: onze (vertraagde) nieuwsbrief 2016 is verschenen

Lees hier wat we in het afgelopen jaar hebben gedaan: Nieuwsbrief maart 2017

 

September 2016: de SHBVN-stand in Numansdorp

18 september was de dag waarop voor de tweede maal een groot busevenement werd georganiseerd in Numansdorp, met deelnemende bussen uit heel Nederland (en zelfs België). Vorig jaar waren we er niet, maar dit jaar was onze verkoop- en informatiestand wél present, met een voltallige, vierkoppige bemanning! Het weer was prachtig, de opkomst van bussen en bezoekers groot en de sfeer gezellig. De stand mocht zich verheugen in grote belangstelling en ook over de omzet mochten we niet klagen. Kortom: een geslaagd evenement, het herhalen waard. Hopelijk kunnen we een volgende keer ook met onze bus aanwezig zijn. Daar streven we naar!

dsc03573

Druk overleg bij de standbemanning en jeugdig publiek dat veel belangstelling toont  (foto: Frank van den Boogert)

 

Juni 2016: optreden van de SHBVN-verkoop- en informatiestand

Op 11 juni was onze stichting, samen met diverse andere organisaties, te gast in Den Haag, bij het door de Vereniging ESO en het Haags Bus Museum georganiseerde evenement ter gelegenheid van vijftig jaar standaard stadsbus: de bekende bordeauxrode DAF/Hainje, de “CSA-1”. De SHBVN had hier haar eigen verkoop- en informatiestand, die druk werd bezocht en waar goede zaken werden gedaan. Hopelijk hebben wij weer heel wat mensen bekend kunnen maken met onze stichting. Alle aanwezigen waren het er over eens dat het een goede georganiseerde, geslaagde en vooral gezellig dag was. Met veel mensen en veel bussen!

hbm2

De SHBVN-voorzitter in de weer in onze stand (foto: Willem van Rooijen)

Tijdens dit evenement was ook een bijzondere aanwinst van het HBM te bewonderen. Onlangs ontdekte men in België een bus met een Verheul-carrosserie, die sterk lijkt op de Krupp- en Kromhoutbussen die de GTW in de jaren dertig in dienst stelde en waarvan zoals bekend de GTW 119 “Beer” bij de SVA bewaard is gebleven. Uit vergelijking tussen beide is wel gebleken dat de nieuwe HBM-bus geen Krupp is en waarschijnlijk een Kromhout. En mogelijk dus van de GTW (?) Er is echter nog geen chassisnummer of andere identificatie gevonden, dus het blijft nog even een raadsel wat precies de herkomst en achtergrond van dit bijzondere voertuig is….

 

IMG_2187

De HBM-Kromhout (?) naast de SVA-Krupp (foto: Frank van den Boogert)

 

Maart 2016: uitbreiding van het wagenpark

Op 5 maart verscheen een derde voertuig in onze stalling. Nee, dit keer geen historisch bedrijfsvoertuig, maar wel een welkome aanvulling, die het verblijf in ons pand nóg aangenamer maakt! U ziet het al op de foto: het gaat om een caravan, die we in gebruik hebben genomen als “kantine”. Tot nu toe werden onze pauzes gewoon in de onverwarmde stalling doorgebracht, maar dat is met name in de winter niet altijd even prettig. De caravan hebben we inmiddels aangepast aan onze wensen. Het zitgedeelte is eruit gehaald om onze tuinstoelen te kunnen plaatsen. Dat zit toch een stuk beter dan de lage caravanbankjes. Met een simpel kacheltje is de caravan gemakkelijk op temperatuur te brengen en we hebben nu dus een verwarmde en comfortabele kantine.

IMG_1433

IMG_1434

 

December 2015: onze Kerstnieuwsbrief is verschenen

Lees hier wat we in het afgelopen jaar hebben gedaan ….. Kerst 2015

 

November 2015: een eerdere uitvoering van de Fiat-Van Hool 

Tijdens de werkzaamheden aan onze Fiat ontdekten we, na de demontage van de instapdeur, verfresten die er op wezen dat de bus vroeger een andere kleurstelling heeft gehad. Uit foto’s van andere Hoefnagels-bussen uit de tijd van de Fiat was al wel duidelijk dat de bussen van dit bedrijf destijds waren uitgevoerd in een overwegend crème/gele kleur, met twee donkerrode strepen rondom. Een ter hoogte van de wielkasten en een onder de raampartij. Een foto van de Fiat in een dergelijke uitvoering is bij ons niet bekend. Wel kregen we onlangs van Ton Dernison een foto die het busje toont in een andere uitvoering. Niet die met de twee horizontale rode strepen, maar in grote lijnen met dezelfde schuine banen als de huidige uitvoering, weliswaar in andere kleuren. Vergelijkt u onderstaande foto maar eens met die op de pagina “collectie”.

Oude kleurstelling - foto Ton Dernison

Foto: Ton Dernison

Deze beschildering komt niet echt overeen met de verfresten die we vonden bij de instapdeur. Die resten duiden meer op de hierboven beschreven versie met de twee rode strepen. Blijft dus de vraag welke uitvoeringen en kleuren onze Fiat in de loop der tijd heeft gehad. In elke geval kennen we dankzij Ton’s foto nu de vorige uitvoering van de bus, maar of dat ook de versie is geweest waarin hij in dienst kwam blijft de vraag. Met dank aan Ton Dernison voor de foto !

 

Mei 2015: onze Fiat-Van Hool heeft de B-status gekregen !!

Onlangs kregen we van de Commissie Kunst (die de beoordelingen doet van bussen in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed) het verheugende bericht dat de ex-Hoefnagels Fiat-Van Hool de B-status heeft gekregen. Het toekennen van een status (A, B, of C) gebeurt op basis van een zogenoemde cultuurhistorische waardestelling. De verschillende statussen kunnen daarbij als volgt worden getypeerd:

  • C: de bus heeft zoveel (cultuur)historische waarde dat hij past in de collectie van de betreffende collectiehouder.
  • B: de bus heeft daarnaast nog andere specifieke (cultuurhistorische) waarden.
  • A: de bus behoort tot de “top”, het is een uniek exemplaar, onderdeel van de kerncollectie van de Nederlandse bushistorie.

Redenen voor de B-status waren voor de Commissie vooral de zogenoemde schakelwaarde en het presentatiepotentieel van de bus. Wat daaronder wordt verstaan kunt u uitgebreid lezen in de vermelding in het NRME

Het spreekt voor zich dat we heel blij zijn met het resultaat van de beoordeling door de Commissie. Hierdoor zijn we nóg gemotiveerder bij onze werkzaamheden voor het behoud van dit onderdeel van het Nederlandse mobiele erfgoed !

 

Maart 2015: foto’s van de International in oorspronkelijke uitvoering opgedoken !!

Via onze donateur Aad Deventer kwamen we in het bezit van enkele unieke foto’s uit de collectie van Joop Landman, wiens vader tot aan het seizoen 1957 als chauffeur heeft gewerkt bij de firma Matser. Het bijzondere aan deze foto’s is dat ze onze International tonen in zijn oorspronkelijke uitvoering van overwegend rood met crème. Ook wordt hiermee nu duidelijk welke opschriften er op de achterzijde stonden. Bovendien laten ze details van de bus zien die we nog niet kenden. Ook al is de kwaliteit van de foto’s helaas wat beperkt, we zijn heel erg blij met deze bijzondere plaatjes. Ze kunnen ons helpen met het ooit weer zo veel mogelijk in originele staat brengen van de bus. Vanaf deze plaats dan ook onze hartelijke dank aan de heer Joop Landman voor het beschikbaar stellen er van en voor het verlenen van toestemming om ze op onze website te plaatsen! Ook onze dank aan het adres van Kees van der Zwaard, die de foto’s zo goed als mogelijk heeft “opgepoetst”.

Alle foto’s dateren uit de jaren vijftig; waarschijnlijk uit de periode 1953-1956. De eerste twee zijn gemaakt bij het “Weinhaus Bunte Kuh”, in het Ahrtal in Duitsland. Ook de derde foto is waarschijnlijk gemaakt in Duitsland.

 

Matser 23 - Ahrdal (Bunte Kuh) Dld - ca 53-56 - coll Joop Landman

Matser 23 - Ahrdal (Bunte Kuh) Dld - ca 53-56 - coll Joop Landman [2]

Matser 23 - ca 53-56 - coll Joop Landman