Collectie

Onze collectie bestaat op dit moment uit twee autobussen en een brandweerauto:

International 23

De oudste bus van de SHBVN is de International type L160 met een carrosserie van de Edesche Carrosserie Fabriek (ECF), uit 1951. Deze bus werd in 1952 nieuw in gebruik genomen door het Arnhemse touringcarbedrijf Matser en deed daar (onder het wagenparknummer 23) tot 1967 dienst. Daarna werd hij overgenomen door de firma Merkus te Andelst en droeg daar het wagenparknummer 89. Na 1973 heeft de bus vrijwel niet meer gereden en na jaren van omzwervingen en verblijf in de open lucht, werd de bus in 1993 door een particulier overgenomen van de heer Merkus en ingebracht in de collectie van de SVA, de Stichting Veteraan Autobussen. Omdat de wagen destijds zo’n lange tijd buiten heeft gestaan, was de staat van het voertuig zodanig dat restauratie van deze klassieke touringcar een bijzonder omvangrijk en kostbaar project zou worden. Iets waar de SVA in de overzienbare toekomst niet aan toe leek te komen. Mede om deze reden besloot de SVA in 2013 om deze bus uit de collectie te halen en ging hij weer terug naar de particulier die hem ooit inbracht in de SVA. Deze heeft de International vervolgens ingebracht in de SHBVN. De bus is opgenomen in het Nationale Register Mobiel Erfgoed en heeft daar de B-status gekregen. Uitgebreidere gegevens vindt u dan ook op de betreffende pagina van het NRME. Meer informatie over de carrosseriebouwer ECF vindt u op de website van de CONAM. Daar wordt ook onze International genoemd.

Twee foto’s van de bus zoals hij in z’n latere uitvoering tot 1967 in dienst was bij de firma Matser:
matser-23-nb-17-98-international-ecf-collsoderaadt

(foto: collectie S.O. de Raadt)


(foto S.O. de Raadt; collectie Gerrit Gunnink)

En zo ziet de bus er anno 2016 uit, in de stalling van de SHBVN:

(foto Frank van den Boogert)

Van Hool-Fiat 68

De jongste bus van de SHBVN is de Van Hool-Fiat type S 315 uit 1979. Dit busje, voor kleine gezelschappen tot 29 personen, werd op 18 april 1979 als nummer 68 afgeleverd aan het Roosendaalse touringcarbedrijf Hoefnagels. Dit bedrijf, dat tot 1982 overigens ook de stadsdienst in genoemde plaats verzorgde, werd in 2007 overgenomen door het bedrijf Brabant Express. Ook de dan al op leeftijd zijnde 68 gaat mee over naar Brabant Express. Administratief krijgt hij daar het nummer 168, maar waarschijnlijk heeft hij geen actieve dienst meer gedaan. Begin 2008 werd de bus ingeruild bij Bus & Coach Trade, waarna vervolgens Holiday Travel uit Steensel de nieuwe eigenaar werd. Vanaf begin 2009 tot voorjaar 2014 was de bus eigendom van touringcarbedrijf en -handelaar Aleto in Venlo. Die verkocht het Van Hooltje aan een particulier op de Veluwe. Toen die van de bus af wilde en hem te koop zette is het SHBVN-bestuur gaan kijken en hebben we besloten de bus over te nemen. Doorslaggevende redenen daarbij waren dat het ging om een klein type “echte” touringcar (dus geen uit de kluiten gewassen bestelwagen als bus) en dat hij nog in complete staat als bus verkeerde en niet was omgebouwd tot bijvoorbeeld camper. En gelet op de leeftijd van zo’n 35 jaar verkeerde de bus nog in een alleszins redelijke tot goede staat. Op 4 oktober 2014 hebben wij de bus opgehaald en is hij overgebracht naar onze stalling. Ook deze bus is inmiddels opgenomen in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed en is door de beoordelingscommissie van een “waardestelling” voorzien. Op basis daarvan heeft de bus -net als de International- de B-status gekregen. Uitgebreidere gegevens kunt u vinden op de betreffende pagina van het NRME.

Twee foto’s van de Van Hool-Fiat op de dag van de eigendomsoverdracht aan de SHBVN:

IMG_6328

(foto’s Bas Stougje)

 

Renault Goelette R2086 / Van Bergen

Eind 2016 is onze collectie uitgebreid met een voertuig dat voorheen als brandweerwagen heef dienstgedaan. Dit voertuig werd in 1957 gebouwd door de bekende “brandspuitenfabriek” Van Bergen uit Heiligerlee (later is dit de firma BERWI in Winschoten geworden). De basis is een licht chassis van Renault, dat destijds gebruikt werd voor de opbouw van bestelwagens en lichte vrachtwagens en dat bekend stond onder de naam “Goelette”. Van Bergen bouwde hierop een bijzondere open carrosserie, voorzien van zitplaatsen voor de spuitgasten, een watertank en twee hogedruk haspels. De pomp is als voorbouwpomp uitgevoerd, dus vóór de voorbumper.

Van 1957 tot 1989 deed de Renault dienst bij de bedrijfsbrandweer van NOVE Board in het Groningse Hoogezand. Het bedrijf NOVE (kort voor NOordelijke industrie voor VEzelverwerking) produceerde een speciaal soort strokartonboard. Waarschijnlijk deed de Renault al die jaren alleen dienst op het fabrieksterrein en kwam hij nooit op de openbare weg. Dat verklaart waarom hij geen kenteken heeft.

Na zijn actieve diensttijd kwam de Goelette terecht bij diverse (particuliere) verzamelaars. Toen hij eind 2016 te koop werd aangeboden hebben wij besloten dit bijzondere voertuig aan te kopen. In januari 2017 is de Renault opgehaald en kreeg hij een plaatsje in onze stalling in Montfoort. Voorlopig zijn er geen concrete plannen met dit bijzondere voertuig, want we hebben meer dan genoeg te doen aan onze bussen. Maar in elk geval is deze “cabriolet” brandweerwagen bewaard gebleven.

(foto’s: Internet)